In de kraag gevat

3 januari 2024 - Hamburg, Duitsland

Een nieuwjaarsconcert in de Elbphilharmonie in Hamburg. Het stuk kenden we niet, maar er is een muzikaal deel, dat iedereen wel kent, en er vrolijk van wordt. Op mijn Facebook vind je een link naar de livestream Orpheus in der Unterwelt, van 31-12. Vind je twee uur te lang om naar te kijken, spoel lekker door naar het eind, dan weet je om welk stuk het gaat, en je zal net zo verrast zijn als wij. Tenzij je een muziekkenner bent, dan weet je het natuurlijk.

We gingen op tijd richting Hamburg, en waren veel te vroeg bij de Elbphilharmonie. Ik ben altijd bang ergens te laat aan te komen, met tot gevolg dat ik dan meestal uren te vroeg ben.  We waren verbaasd over de drukte in de stad en op de Elbplaza op deze eerste dag van 2024.

In het gebouw van de Elbphilharmonie is een hotel, een vrij sjieke boel. Kamers vanaf 274 euro, zonder ontbijt en zonder uitzicht op haven of stad. De koffiebar van het hotel is vrij toegankelijk en dat leek ons wel leuk. Zitjes direct aan het venster dat op de haven uitkijkt. Kom laat ons eens gek doen. We sloten aan in de korte rij, waar al snel bleek dat je er alleen nog terecht kon als je gereserveerd had. Daar ging onze sjieke koffie. Een man voor ons in de rij was het daar niet mee eens. Hij liep net als wij weg, maar draaide plots om en glipte tussen wat obstakels door naar een leeg tafeltje aan het venster. Daar werd hij echter meteen in de kraag gevat door een medewerker die de actie had gezien. René en ik keken elkaar grinnikend aan. Op de plaza was het druk en geen zitplekje te vinden. In de lobby van het hotel was plek zat, zelfs aan het venster. René trok me mee en daar zaten we dan. Zonder koffie, maar met pret voor tien. De mooie stoeltjes zaten beroerd, het uitzicht was mooi.

Een hotellobby is een prima plek om te vertoeven. Voor de incheckbalie een lange rij mensen van allerlei pluimage, waaraan geen einde leek te komen. De twee medewerksters hadden hun handen meer dan vol. De wachtenden torsten van alles met zich mee, grote koffers, reistassen, rugzakken en van die deftige kledinghoezen, die behoedzaam werden vastgehouden. Ik fantaseerde over mooie avondjurken.

In zo’n sjiek hotel, zullen de toiletten vast ook heel mooi zijn. Tijd voor een onderzoekje en een nieuwe teleurstelling. Niks bijzonders en allesbehalve proper. Papier en lange zwarte haren rond de toiletpot. Bij de wastafels helaas niet veel beter. Hier was al een poosje niet schoongemaakt, of het publiek hier neemt het niet zo nauw?

We hebben op de Plaza nog een lekkere koffie gedronken en hebben daar gewacht tot de deuren van de concertzaal open gingen. Daarover later meer.

1. Grietje:
    3 januari 2024
    Orpheus in de onderwereld, een prachtig stuk! We hebben nog ergens de LP waar het op staat. Dat bed in het hotel mag dan wel heel goed zijn voor die prijs met satijnen dekbedden en zo. Als het maar niet zo gaat als bij de toiletten.😀

Jouw reactie