Muggen terreur

30 juni 2022 - Utsjoki, Finland

Wat hadden we een leuke plek gevonden gisteravond, daar aan de rand van een grote camper- en caravan parkeerplek bij de Ikea. Nadat we in het net over de grens gelegen winkelcentrum wat hadden gegeten, gingen we terug naar onze caravan. Buiten was het behoorlijk druk met muggen, zodat we in de caravan ons dagelijkse potje Backgammon speelden en genoten van de prachtige lucht. Ramen open, horren er voor, want wat was het warm! Alweer een dag van ruim 25 graden. Toen deed de eerste mug zijn intrede. Gelukkig hadden we die snel te pakken. Tot we een poging deden om te gaan slapen, wat al een uitdaging op zich was door de warmte in de caravan.  Telkens irritant gezoem om ons heen, van niet een, maar zo ongeveer een hele zwerm muggen. Bed uit en op jacht. De ene na de andere mug werd geplet en de caravan voor mugvrij verklaard. Wij weer terug in bed. Daar had het muggenvolk op gewacht. Waarschijnlijk als wraak, togen ze als ontelbare minimonstertjes weer de caravan binnen. Van slapen was geen sprake meer en nadat we zoveel mogelijk rellende zoemers hadden vermoord, restte ons maar een ding: inpakken en wegwezen. Zo reden we om drie uur Finse tijd bij zonsopkomst van het parkeerterrein weg.

De muggen hebben ons vandaag de hele dag achtervolgd. Waar we ook uit de caravan stapten, op een parkeerplaats langs de weg, bij een supermarkt of benzinestation, ze waren er! We zijn gestopt met tellen van de muggenbeten, smeren ons gek met AfterBite en een verzachtende crème. De spray met DEET is inmiddels een vaste begeleider van ons geworden. Ook al heb ik een verschrikkelijke hekel aan zulk spul. Maar het is bijten of gebeten worden.

Met nog steeds hoge temperaturen zijn we vandaag lekker opgeschoten, de poolcirkel gepasseerd en zijn nu in Utsjoki. Morgen verder naar het Varangerfjord.

Onderweg eindelijk een eland gezien, een vrij jong dier nog, een eekhoorn die vlak voor onze auto de weg over stak, een muismol die hetzelfde deed (René dacht dat het een muis was, ik zag er een mol in), moesten we regelmatig stoppen voor rendieren en heb ik ook nog een uil gezien. Op de camping lopen er rendieren rond onze caravan te grazen en nieuwsgierig te gluren. Kortom een dierrijke dag.

1. Corrie Boonman:
    1 juli 2022
    Geweldig wat een belevenissen genoeg stof om te schrijven ✍️ 👍🦟🦟🦟🦟🦟🦟🦟🦟🦟
  2. Agaath:
    1 juli 2022
    Genoten van je reisverslag,je kan heel mooi
    Schrijven,en de ren dieren heb ik ooit gezien mooi hoor.
  3. Tiny de Vogel:
    3 juli 2022
    Dank je.
    Leuke dieren om van zo dichtbij te zien.