Kapelse dag in Norden

27 augustus 2022 - Aurich, Duitsland

Op weg naar de boot, die ons vanaf Norderney weer naar het vaste land zou brengen, hadden we onze zonnebrillen nodig. Wij zijn beide brildragend, en zonnebrillen dus op sterkte. Een van de glazen van de bril van René hing los in het montuur, het minuscule schroefje ligt nu waarschijnlijk ergens op Nordeney, want het zat niet in de koker.  Terug het centrum van Nordeney in en op zoek naar een opticien? We kozen voor de boot die op het punt van vertrekken stond en dank zij Google vonden we in Norden een opticien die tot 18.00 uur open was. Dat zouden we nog wel halen.

Dankzij de navigatie reden we vlot naar de Norder Tor, een overdekt winkelcentrum, inclusief de Apollo optiek, waar de bril snel gerepareerd was. We besloten daarna de stad  in te lopen en kwamen in het feestgedruis van het Nordens Sommerfest terecht. Toch nog een beetje Kapelse dag, alleen wat noordelijker. We baanden ons een weg door de lange winkelstraat, langs kraampjes, een dansgroep, legale graffiti artiesten, jongleurs en terrassen die overvol zaten.

Zo kwamen we door een kapotte bril, onverwacht weer op een leuke plek terecht.

Op zondag werd ook niet naar het platform gevaren en besloten we langs het Ems-Jade kanaal te gaan wandelen. Het was uitgelezen wandelweer, beetje zon, beetje wind, niet te warm. Het vrij smalle pad was een combinatie van wandel- en fietspad, dus regelmatig de berm induiken voor de vele e-bikers die voorbij raasden. Voorovergebogen over het sportstuur racet het je voorbij, liefst nog in wielrenbroek, en dan blijkt het een e-bike te zijn. Beetje komisch vind ik dat wel.

Jammer van de vele wespenZeil als schaduwdoek

Na 6 kilometer was het tijd voor een koffie pauze, die vonden we bij Unterm Segel, een leuke theetuin. De naam van het etablissement werd snel duidelijk, als schaduwdoek waren oude zeilen gebruikt. En zwaarden van een oud  zeilschip  waren omgebouwd tot tafels. Het was er gezellig en druk en we zaten er heerlijk. Tot de koffie, thee en het gebak kwam. Want daarmee kwamen ook de wespen, en niet zo maar eentje, we zijn gestopt met tellen.  Het gebak met zorg opgegeten,  niet dat er een wesp nog genietend op het zoet zat. Er waren zoveel wespen dat ze ons plezier wel een beetje verpesten.

Bij terugkomst in het hotel stond de teller op een kleine 12 kilometer en merkte ik dat ik nodig weer wat aan mijn conditie moet doen. Waar is de tijd dat ik met gemak 30 kilometer wandelde. Tijd voor actie geloof ik.