Bloggen in de oudheid

10 juli 2022 - Alta, Noorwegen

Het was een koude nacht aan het Porsangenfjord. Het weer kan hier met de minuut wisselen. Of zoals de mevrouw van het café in Hamningberg vertelde: “Je loopt in je zomerjurk rond het huis en als je terug aan de voordeur bent, kun je je winterkleren weer aan.”  Dat hebben wij gemerkt, als de wind draait kan het zomaar een jas schelen. De ochtend na de koude nacht was de temperatuur een stuk aangenamer en konden we genieten van de mooie omgeving, voordat we vertrokken. Op weg naar Alta, waar onze volgende stop gepland stond. De route was prachtig, en ook redelijk druk. Het is een van de routes naar de Noordkaap. Onderweg afwisselend zon en buien en kwamen we een bekende camper tegen.

Kijk wie daar rijden!

Tegen het middaguur reden we de camping Solvang in Alta op. Een camping aan een kleine rivier die uitmondt in het Altafjord. We kozen een plek aan het water, die zowaar mugvrij bleek te zijn. Het was laag water en ‘s avonds zagen we het water langzaam opkomen.

Wachten op hoog water

Hoog water

Er staan mensen met tentjes, caravans en buitenmaatse campers. Vooral die laatste blijken nogal eens moeite te hebben om hun gevaarte een plekje te geven.

De kleine douchehokjes zijn zeer schoon, en doordat ze zo klein zijn is er eigenlijk geen ruimte om daarin je handdoek en kleding op te hangen. Er is dan ook heel netjes een gemeenschappelijke ruimte met haakjes aan de muur en een bankje. Daar kun je je spullen kwijt. Jullie raden het al, daar moest ik iets op verzinnen. Dus een plastic boodschappentasje (ja die geven ze hier in de winkel nog gewoon mee), gevuld met de hoognodige spulletjes, dichtgeknoopt aan de sluiting van de douchedeur gehangen. Werkte perfect en zo hoefde ik me niet uit te kleden, af te drogen en weer aan te kleden in gezelschap van andere naakte dames.

Vandaag, zondag, naar het Alta museum om de rotstekeningen te bekijken . We waren er vroeg, voordat de grote drukte op gang zou komen. Het was prachtig weer om de route langs de tekeningen te lopen.  De tekeningen zijn ontdekt in de jaren 60 en 70 van de  vorige eeuw en zo’n 2000 - 7000 jaar oud. We hebben er van genoten, bloggen in de oudheid zullen we maar zeggen. Het museum, met ook binnen exposities is een bezoek meer dan waard.

Rotstekeningen

Vandaag besloten om nog een dag langer in Alta te blijven. Er is nog genoeg te zien hier.

1. Agaath:
    11 juli 2022
    wat kan je goed schrijven,beleef zo een stukje vakantie .
  2. Tiny de Vogel:
    Dank je wel.
  3. Astrid Luisman:
    11 juli 2022
    Ik ben weer bij met lezen...door de vakantie had ik achterstand!
    nu weer helemaal bij.....
    mijn complimenten voor je leuke verslagen, en mooie foto's!
  4. Tiny de Vogel:
    11 juli 2022
    Dank je wel. Begrijp dat jij ook een mooie reis hebt gemaakt. Mooie foto’s op Facebook.