Sauna op wielen

8 juli 2022 - Porsangerfjord, Noorwegen

Goedenavond beste lezers,

Wat slaapt het lekker in een caravan als de regen op het dak tikt. En wat is het vervelend als diezelfde regen nog steeds driftig naar beneden komt als je de caravan en auto weer rijklaar moet maken. Gelukkig heb ik een stoere man die het buitenwerk voor zijn rekening nam, terwijl ik de boel binnen verankerde.

In de stromende regen namen we afscheid van het Varangerfjord en zetten koers naar Alta. Niet dat we daar vandaag al zouden arriveren, daarvoor was de afstand te groot. René had een mooie route in gedachten, niet over de snelweg, maar de 98 vanaf Varangerbotn. Het was echt een erg mooie route, dat er een paar stevige beklimmingen inzaten had hij voor het gemak verzwegen. We waren niet de enige toeristen die voor deze weg hadden gekozen. Het was er verrassend druk met campers en af en toe een auto met caravan.  Een paar keer troffen we dezelfde camper met een aanhanger. Op het dak van de aanhanger een kleine schoorsteen. Toen wij een keer langs de kant stonden en deze camper voorbij reed werd er naar ons getoeterd en gezwaaid. Alsof we bekenden waren. Toen we elkaar weer troffen op een parkeerplaats konden wij ons nieuwsgierigheid niet langer bedwingen. Het Finse echtpaar uit Lappeenranta zeulde hun zelfgebouwde sauna mee. Vol trots lieten ze hem zien. Mevrouw fungeerde daarbij als tolk, meneer sprak geen Engels en wij helaas geen Fins. Toen ik vroeg of ik een foto mocht maken voor mijn blog, poseerden ze enthousiast. Dank je wel lieve mevrouw en meneer uit Finland.

Enthousiaste sauna eigenaren

De weg was aanvankelijk goed geasfalteerd, daar werd hard aan gewerkt. Ook hele stukken dat de auto zich hobbelend een weg baande, en wij bijna uit de autostoelen schudden.

Volg mij

Na 233 kilometer vonden we een plekje voor de nacht aan het Porsangenfjord. Een mooie plek om de middernachtzon te zien. Alleen moet dan het wolkendek nog breken, en daar ziet het voorlopig niet naar uit.

Daar staan we dan

1. Marja en Cor de Vogel: