Sneeuw en kerstinkopen

24 december 2023 - Schnakenbek, Duitsland

Tijdens het ontbijt op zaterdagochtend  begon het te sneeuwen, ik kon mijn ogen niet geloven. Een witte kerst? Dikke vlokken dwarrelden naar beneden en al snel was het landschap rond ons verblijf wit.

We moesten nog boodschappen voor de kerstdagen doen. Zijn in Nederland veel supermarkten beide kerstdagen open, hier moeten we een paar dagen vooruit denken, want alles is drie dagen gesloten. Rond de klok van 9 reden we in een witte wereld naar de supermarkt. Met een overzichtelijke boodschappenlijst waren we voorbereid op chaotische drukte, zoals we dat thuis daags voor kerst maar al te goed kennen.

Op de parkeerplaats voor de winkel was nog plek genoeg, Verbaasd keken we elkaar aan, nog groter werd onze verbazing toen we eenmaal binnen waren. Druk? We hadden alle ruimte en konden rustig de spullen die op ons lijstje prijkten in de winkelwagen leggen. Bij de kassa slechts een klant voor ons, zo snel had ik nog nooit mijn kerstboodschappen gedaan.

Regelmatig horen we op het journaal of lezen in de krant dat boodschappen in Duitsland zo veel goedkoper zijn dat grensbewoners bij de oosterburen hun inkopen doen. Waarom merken wij daar dan niets van? Kopen wij de verkeerde producten? Het enige goedkope  is de cola, maar dat is geen dagelijkse behoefte. Dus kan iemand mij uitleggen wat er dan zo goedkoop is?

Tegen het middaguur begon de sneeuw over te gaan in regen. Teleurgesteld zagen we de sneeuw net zo snel verdwijnen als het gekomen was.

1. Astrid Luisman:
    24 december 2023
    Leuk om jullie via je reisverhaal te volgen!
    Ik wens jullie hele fijne Kerstdagen en een fantastisch 2024 toe! 🎄
  2. Grietje van der Ploeg:
    24 december 2023
    Het is hier ook geen witte kerst😂. Grijs en nat !