Nattigheid

3 augustus 2022 - Trollhättan, Zweden

Regen, regen en nog meer regen. Soms doet de zon een wanhopige poging om door de grauwe lucht te breken en denk je: “nou dat was het, het wordt droog”.  Helaas, de regen haalt je gedachten in sneltreinvaart in, en klettert de volgende bui naar beneden.

Goed weer voor een museum, en hiervoor hadden we het Innovatum Science Center uitgekozen. De website van het museum gaf in het Duits en Engels summiere informatie weer. In elk geval dat het geschikt was voor alle leeftijdsgroepen. Aan de kassa van het museum begon de twijfel, toen de caissière ons ietwat verbaasd aankeek toen wij om twee kaartjes voor volwassenen vroegen. Binnen zagen wij vooral veel jonge gezinnen met kinderen.  “Zeker de afdeling voor de kinderen,” zeiden we tegen elkaar. Hoopvol liepen we binnen. Als wij een techniek museum hadden verwacht, dan kwamen we bedrogen uit. Het leek in niets op het museum dat wij voor ogen hadden gehad, meer een overdekte speeltuin met technisch speelgoed. We hadden bedacht dat we hier een groot deel van de regendag konden doorbrengen, maar helaas, in krap een uur stonden we al weer buiten, in de regen.

In het museumIn het museum

Terug naar de camping was geen optie, omdat we een paar uur later weer in de stad wilden zijn, vanwege een attractie “die je gezien moet hebben”. Door de bouw van twee waterkrachtcentrales in Trollhättan werd de waterval drooggelegd. In de zomermaanden wordt de dam elke woensdag om 15 uur, een aantal minuten opengezet en kan het water van de rivier zijn oorspronkelijke loop volgen. Per seconde komt er 300.000 liter water door.

In een gezellig eetcafé konden we opdrogen en lekker eten. Zo vloog de tijd om voor de “waterattractie”, alsof we nog geen water genoeg gezien hadden vandaag. We kozen ieder een andere kant om te kijken, ik koos voor de Oscarbrug, René bleef op de dam. Dat had ik beter ook gedaan, want vanaf de brug keek je zo de diepte in, dat ik niet eens fatsoenlijk foto’s kon maken. Wat een hoogte! Een kind presteerde het om op de reling te klauteren, waar ik met afgrijzen naar keek. Gelukkig greep de moeder in.

Klokslag 3 begon het water naar beneden te stromen, het was leuk om mee te maken, maar een echt spektakel?

De regen zorgde ook voor wat huishoudelijke ongemakken. De was kwam niet kastdroog uit de droogtrommel, en buiten hangen heeft geen nut. Creatief met touw en we zijn volgens René  beland in een aflevering van Coronation Street, oordeel zelf.😉

Wat moet ik hier nog van zeggen 😂

1. Nell Van der Slik:
    3 augustus 2022
    Ja behoorlijk creatief zijn....hier kijken we jaloers naar de regen die jullie meemaken...maar denk ik dat het bij jullie wederzijds zal zijn met de zon en warmte bij ons. Dank dat we mee mogen genieten
  2. Tiny de Vogel:
    5 augustus 2022
    We zijn de regen wel een beetje beu aan het worden. Vandaag gelukkig een droge dag.
  3. Nell Van der Slik:
    6 augustus 2022
    Kan me dit goed voorstellen hoor....wij kunnen kiezen wel of niet in de zon en warmte. Maar met regen heb je weinig keuze...hoop voor jullie op mooie zonnige dagen...
  4. Tiny de Vogel:
    6 augustus 2022
    Vandaag een droge dag, wel veel wind. Het is hier erg mooi, leuk en gezellig, Zitten nu in de buurt van Aalborg. Morgen komen de Tall Ships voorbij, we zitten eerste rang.