Vikingen en schepen

5 augustus 2022 - Hou, Denemarken

Woensdagavond reden we tegen elf uur van de camping af. Op naar de boot die ons naar Denemarken zou brengen, vertrektijd 4.15 in de ochtend. Een boot later was al volgeboekt en dit leek ons een goed alternatief, stuk voordeliger ook, “ons bin zuunig” tenslotte. Er was niet veel verkeer op de weg, waardoor we goed opschoten. Zo konden we in de wachtrij nog een paar uurtjes slapen in de auto. Exact om 2 uur begon het inchecken en schoven we op naar de volgende wachtrij. Beetje dutten, beetje wandelen, en dan gaat het opeens snel. Boot legt aan, auto’s eraf, en de rij wachtenden de boot op.

Bakje koffie met een koek als ontbijt en weer slapen in de geboekte relaxstoelen. De overtocht verliep rustig en voor we het wisten waren we in Denemarken. Het was zowaar droog en er kwam een zonnetje. Dat beloofde veel goeds. We hadden er zin in.

Veel te vroeg kwamen we bij de camping aan, we hadden verwacht er langer over te doen. Op het mailtje van de camping, dat we vanwege de nachtrust niet na 10 uur ‘s avonds mochten aankomen, had ik weliswaar geantwoord dat we de eerste boot van 4.15 hadden geboekt, maar nu stonden we al om 9 uur op de stoep, nou ja op het parkeerterrein van de camping. We waren nog aan het overleggen waar we ons span tot de inchecktijd konden laten, toen een vrouw met een gezicht van zeven dagen onweer op ons af kwam stormen. We keken elkaar verbaasd aan. Het bleek de camping eigenaresse te zijn die ons eens even de les kwam lezen: “te vroeg, nog geen plek, we zouden pas vanmiddag komen, mail niet beantwoord…..” Zo, dat was nog eens een warm welkom. Er ontstond een discussie over de e-mail en ik moet toegeven, haar laatste mail had ik inderdaad niet beantwoord, omdat die niet om een antwoord vroeg. Niet dat dat verder iets had uitgemaakt, zo ontvang je simpelweg geen gasten.  René suste de boel en we kregen een rondleiding over de camping. Maar zelfs de aanblik van de vele dieren konden mijn humeur niet meteen weer in de zonnestand brengen. Ik had liefst rechtsomkeert gemaakt. Lang verhaal kort, nog geen uur later konden we naar onze plek. Het terrein is mooi, het wad op 100 meter, het gaat tot maandag wel lukken zo.

Vandaag zijn we naar het Vikingemuseet Lindholm Høje geweest. Daar wordt de geschiedenis van onder meer de Vikingentijd verteld.  Buiten het museum ligt een grafheuvel die in gebruik was van circa 400 jaar na Chr. tot kort voor het jaar 1000 en zijn er sporen van een van de nederzettingen. Bezoek meer dan waard.

Wij zijn nou eenmaal vroege vogels, dus na het museumbezoek was er nog tijd genoeg om de stad Aalborg te in te gaan. En daar vielen we met onze neus in de boter. Sail Aalborg is dit weekend. We vreesden voor enorme drukte, maar dat viel nog mee. We vonden zowaar een plekje in de eerste de beste parkeergarage, vanwaar we zo naar de schepen konden wandelen.

Toen we langs een gebouw met een bijzondere architectuur kwamen wilden we daar meer van weten en liepen naar de ingang. In de hal was een mini concert en iedereen kon in en uit lopen. We liepen in het House of Music van Aalborg. Het gebouw is opgetrokken uit beton en roestvrij staal, en toch straalt het iets warms uit. Wij vonden het in elk geval mooi.

Natuurlijk kon een boottochtje niet ontbreken op deze bijzondere dag. We zijn met een pontje naar de andere oever gevaren, om daar nog meer schepen te bewonderen. Terug naar de auto zouden we over de brug wandelen, we werden echter opgehouden door een spektakel onder aan de brug. We denken een presentatie van de deelnemende landen/schepen. In elk geval te leuk om aan voorbij te gaan. Achter de optocht aan wandelden we de brug over en na nog een klein rondje door de stad stapten we aan het eind van de middag de auto in.

1. Astrid Luisman:
    6 augustus 2022
    Wat een bijzondere dag, veel afwisseling!
  2. Monique Spaans:
    6 augustus 2022
    Hoi Tiny, wat een leuke verhalen schrijf je toch. Het Viking museum ben ik ook geweest en ook naar de graf heuvel. Ik ben in Denemarken geweest na een rond reis in Zweden en via Denemarken terug. Uiteraard OK met de caravan nu alweer een paar jaartjes terug. Reis voorzichtig en veel plezier.
  3. Tiny de Vogel:
    6 augustus 2022
    Hoi Monique, Denemarken bevalt ons heel erg goed. Zweden en Noorwegen zijn mooi qua natuur, Denemarken is vriendelijker, de mensen gezelliger en spraakzaam. Erg leuk hier.