Kerkbezoek

11 juli 2022 - Alta, Noorwegen

Onder een stralende zon konden we vanochtend buiten ontbijten. Het lijkt wel of de koffie en de boterhammetjes met kaas dan extra lekker smaken.

We wilden vandaag de Noorderlichtkathedraal in Alta bezoeken. De kerk heeft een bijzondere vorm, dus de nieuwsgierigheid was gewekt. Bij de entree ging het naar ons idee al mis. Niet al te vriendelijk wees een jongedame op twee borden, een in het Engels en een in het Noors, waar de entreeprijzen op stonden vermeld. Een bezoek aan de kerk kostte omgerekend 5 euro per persoon, en als we de film over het Noorderlicht wilden zien, kwam daar nog eens 5 euro bij, ook per persoon uiteraard. Omdat we een film over het Noorderlicht al eens gezien hadden, besloten we dat over te slaan.

D97A2055-CC51-49D4-9483-456E9512542A

Nadat we een dubbelgevouwen A4 met foto’s en informatie in onze handen gedrukt hadden gekregen, wees een uitgestrekte arm ons door welke deur we de kerk in konden. Moderne kunst en vast een geweldige akoestiek, het kon ons echter niet bekoren. Gelovig of niet, meestal brengt een bezoek aan een kerk bepaalde emoties met zich mee. Bij de aanblik van het interieur kon ik alleen maar denken: “ ik wil hier weg”. Het deed koud, kil en steriel aan. Zelfs de geur van koffie en vers gebakken wafels in het café van de kerk kon ons niet verleiden langer te blijven. Omdat René er net zo over dacht, stonden we binnen 10 minuten weer buiten.  Kennelijk was daar net een touringcar met toeristen gelost, want in drommen togen mensen al fotograferend  en oooooh en aaaah roepende naar de ingang, vol verwachting.

Interieur van de kerk

Na ons enigszins teleurstellende bezoek aan de kerk, vond René het een mooi moment om zijn schuld bij mij in te lossen. Hij had een weddenschap verloren. Een van de eerste dagen in Alta reden we na het boodschappen doen terug naar de camping. Daarvoor moeten we vanaf het centrum twee bruggen over. Na de eerste brug dacht René dat we de camping al voorbij waren. Ik was er van overtuigd dat we er nog lang niet waren. “Wedden?”  zei ik. Hij nam de weddenschap aan, wie verloor moest de ander op pizza trakteren. En zo hebben we genoten van een heerlijk pizza bij Alattio Pizza e Pasta.

1. Astrid Luisman:
    11 juli 2022
    Wel een imposant gebouw….maar binnen erg kil op de foto!
    De pizza maakte de teleurstelling weer goed 😋
  2. Tiny de Vogel:
    12 juli 2022
    De pizza was heeeel erg lekker!